Wiele osób, które planują zakup nowego samochodu, stoi przed kwestią wyboru silnika – benzyna czy jednak może diesel? Postanowiliśmy zmierzyć się z tym problemem. Do jakich wniosków doszliśmy? O tym przeczytacie w poniższym tekscie.
Watch Full Movie Online Streaming Online and DownloadWatch movie online The Transporter Refueled (2015)
Spalanie
Diesle palą dużo mniej – ten argument pada chyba najczęściej z ust kierowców. Ale czy aby na pewno?
Wolnossące silniki benzynowe starszej generacji spalały nieporównywalnie więcej paliwa od swoich wysokoprężnych konkurentów wyposażonych w turbinę. Efekt? W świadomości bardzo wielu kierowców utwierdziło się przekonananie, że diesel pali średnio 2 razy mniej i przez to jest dużo tańszy w eksploatacji. Niestety ci sami kierowcy pominęli jeden, maluteńki drobiazg. Otóż w przeciągu ostatnich kilku lat w świecie silników benzynowych miała miejsce prawdziwa rewolucja. Coraz więcej producentów zdecydowało się wyposażyć popularne benzyniaki w turbinę, przez co znacząco obniżył się poziom spalania. Do naszego przykładu wzięliśmy Skodę Octavie III generacji z silnikiem 1.8 TSI oraz drugą z silnikiem 2.0 TDI. Oba samochody to wersja liftback z manualną skrzynią biegów.
Według danych katalogowych benzyna powinna w cyklu mieszanym spalać średnio 5,9l na każde 100km. Według faktycznych danych od użytkowników spalanie wynosi 7l/100km.
W przypadku diesla producent deklaruje średnie spalanie 4,1l/100km, natomiast w realnym użytkowaniu zużycie paliwa wynosi 6,2l/100km.
Przy cenach paliwa na poziomie 4,6zł/l* za popularną 95’tkę oraz 4,4zł/l* za olej napędowy, wychodzi, że podróż dieslem na odcinku 100km jest tańsza o 4,92zł.
*ceny na dzień 12.11.2016
Różnica w zakupie
Silnik diesla w przypadku Octavii biorących udział w porównaniu był droższy o około 6 900zł od silnika benzynowego, zarówno w wersji wyposażenia Style, jak i Ambition. A to dopiero początek. Przecież jeszcze musimy liczyć się z kosztami eksploatacyjnymi.
Użytkowanie
Przy wyborze silnika w naszym nowym samochodzie należy przemyśleć kwestię tego, gdzie głównie będziemy go użytkowali. Nie ma najmniejszego sensu kupowanie auta z silnikiem diesla, gdy planujemy jeździć głównie po mieście i tylko sporadycznie wybierać się w dłuższą trasę. Dlaczego? Otóż nowoczesne silniki wysokoprężne wyposażone są w tzw. filtr cząstek stałych (DPF, FAP), które wymagają od użytkownika wybrania się w dłuższą trasę od czasu do czasu i „przedmuchania” wyżej wymienionego filtra. W przypadku gdy filtr ulegnie zapchaniu będzie konieczne jego czyszczenie (koszt kilkaset złotych), lub nawet jego wymiana (koszt od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych). Do istotnych kosztów serwisowania należy też zaliczyć droższe wtryski, pompę paliwa czy koło dwumasowe.
Silniki diesla spiszą się znakomicie na długich dystansach i przy pokonywaniu dużych rocznych przebiegów, czyli np. w przedsiębiorstwach.
Natomiast silniki benzynowe posiadają jeszcze jednego asa w rękawie. Istnieje możliwość wyposażenia naszego samochodu w instalację LPG, która nawet przy pokonywaniu większych dystansów, znacząco obniży koszty użytkowania naszego samochodu.
Podsumowanie
Przecięty polski kierowca pokonuje rocznie pomiędzy 10 a 15 tysięcy kilometrów. W przypadku porównywanych Octavi, aby zakup silnika diesla zwrócił się kupującemu, potrzeba będzie ponad 9 lat. Zatem diesel będzie bardziej opłacalny przy większych przebiegach.
Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety i to wyłącznie od kupującego zależy, która z propozycji bardziej będzie odpowiadała jego oczekiwaniom.
Zalety silnika benzynowego:
+ cena zakupu
+ koszty serwisowania
+ możliwość założenia instalacji LPG
+ wyższa kultura pracy
Wady silnika benzynowego:
– mniejszy moment obrotowy (mniejsza dynamika)
– nieznacznie większe spalanie
Zalety silnika diesla:
+ większa dynamika
+ mniejsze spalanie
+ lepsza elastyczność
Wady silnika diesla:
– cena zakupu
– koszty serwisowania
– niska kultura pracy
Pamiętajcie, że niezależnie od tego, czy szukacie dla siebie diesla czy benzyny rabat na nową Skodę zawsze otrzymacie dzięki Carly.pl