Reflektory adaptacyjne to już nie tylko opcja w klasie premium. Coraz więcej producentów decyduje się na ich wprowadzenie – możemy w nie doposażyć na przykład Opla Insignię czy Skodę Superb. Ich cena potrafi jednak mocno zaskoczyć. Sprawdzamy więc, co dokładnie oferują i ile trzeba za nie dopłacić.
Co potrafią adaptacyjne reflektory?
Ten rodzaj świateł to zdecydowanie więcej niż automatyczne przełączanie na światła drogowe – są to niesamowicie złożone systemy. Dzięki współpracy z innymi elementami w samochodzie (czujniki, nawigacja, kamery) są w stanie dopasować zasięg i szerokość wiązki światła do zmienającego się otoczenia oraz prędkości. Wycinają jadące z naprzeciwka samochody, żeby nie oślepiać ich kierowców, są skrętne i doświetlają zakręty.
Przyjrzymy się bliżej, co dokładnie oferują producenci – Opel, Skoda i Volkswagen – w swoich flagowych modelach.
Opel Insignia
Insignię możemy doposażyć w reflektory matrycowe IntelliLux. Reflektor wyposażony jest w 16 segmentów LED, z których każdy skierowany jest na inny obszar przed autem. Współpracują z kamerą i na podstawie otrzymywanych od niej sygnałów potrafią wyłączać i włączać się niezależnie od siebie, na przykład żeby wyciąć nadjeżdżający z naprzeciwka samochód. Po wyjechaniu z obszaru zabudowanego automatycznie przełączają się na światła drogowe (co istotne relflektory te nie potrzebują nawigacji – to system rozpoznawania znaków drogowych wie, że opuściliśmy już teren zabudowany).
IntelliLuxy w Insignii to druga generacja tych reflektorów – pierwsza w nich dostępna była w Astrze V. Obecnie diód LED jest dwa razy więcej (po 16 na reflektor), co ma się przyczyniać do płynniejszego i szybszego przejścia między trybami. Mają zasięg do 400m.
Koszt tych reflektorów w Insignii Grandsport zależy od wybranej wersji wyposażenia. Są one dostępne dopiero od wersji Innovation (dopłata 6 450 zł), natomiast oferowane są w standardzie w wersji Elite.
W pakiecie z kamerą cofania i ładowarką bezprzewodową do telefonu w podłokietniku kosztują 6 950 zł dla Innovation.
Skoda Superb
W Skodzie nie ma jeszcze tak kompleksowego rozwiązania jak IntelliLuxy w Oplu. Trzeba osobno dokupić reflektory z funkcją adaptacji oraz Smart Light Assist.
Biksenonowe reflektory przednie z funkcją adaptacji świateł AFS, ze światłami do jazdy dziennej w technologii LED – funkcja adaptacji świateł działa tu w 3 trybach:
- pozamiejskim (przy prędkościach 0-15 km/h i 50-90 km/h: moduły świateł przednich zachowują początkowe ustawienie);
- miejskim (przy prędkościach 15-50 km/h: wiązka światła jest szersza i krótsza, aby zapewniśc lepszą widoszność na chodnikach i skrzyżowaniach);
- autostradowym (przy prędkościach powyżej 90 km/h): następuje tu obrócenie lewego modułu ku górze i w lewo, prawy natomiast unosi się ku górze – celem jest tu poprawienie widoczności na obydwa pasy ruchu o dalekim zasięgu.
Smart Light Assist – Analizuje ruch na drodze za pomocą kamery. Po zmroku możemy jechać cały czas na światłach drogowych, a pojazd jadący z naprzeciwka zostanie wycięty, dzięki czemu jego kierowca nie zostanie oślepiony. Pozostała część drogi, w tym pobocze, dalej pozostaną bardzo dobrze oświetlone.
Same reflektory AFS są dostępne w standardzie w wersjach Ambition, Style i L&K. W wersji Active trzeba za nie dopłacić 4 700 zł. Funkcja Smart Light Assist w standardzie montowana jest jednie w L&K. Nie jest w ogóle dostępna w najniższym Active, natomiast wymaga dopłaty w Ambition (3 000 zł) i Style (2 200 zł).
Volkswagen Passat
W przypadku Volksawagena mamy sytuację podobną do Skody – brak kompleksowych reflektorów matrycowych. Aby zapewnić sobie najlepsze oświetlenie należy do podstawowego wyposażenia dołożyć reflektory LED Top oraz system Dynamic Light Assist – automatyczne światła drogowe (odpowiednik Smart Light Assist w Skodzie).
Reflektory LED Top z połączenu z Dynamic Light Assist zapewniają doskonałe oświetlenie drogi. W praktyce, po zmroku system ten umożliwa ciągłą jazdę na światłach drgowych – gdy wjedziemy w teren zabudowany światła zostaną przełączone na mijania. Poza terenem zabudowanym jadące z naprzeciwka pojazdy zostaną wycięte. Reflektory te zapewniają statyczne doświetlanie zakrętów do 40 km/h, natmiast dynamiczne doświetlanie realizowane jest w pełnym zakresie prędkości.
Reflektory LED Top nie są dostępne w najniższych wersjach (City, Trendline), natomiast w pozostałych (Comfortline i Highline) trzeba dopłacić 6 040 zł. Dodatkowo konieczne jest doposażenie auta w reflektory przeciwmgielne z funkcją statycznego doświetlenia zakrętów – dodatkowe 750 zł w Comfortline, w standardzie w Highline. System Dynamic Light Assist, podobnie jak LED Top, dostępny jest dopiero od wersji Comortline i kosztuje 1 640zł.
Sumarycznie zestaw ten da wersji Comfortline kosztuje 8 430 zł, a dla Highline 7 680zł.
Warto tu rozważyć pakiet Business, za który trzeba dopłacić odpowiednio 4 290 zł (Comfortline) i 3 690 zł (Highline). W pakiecie tym, oprócz poryższego zestawu (LED Top + Dynamic Light Assist + Reflektory przeciwmgielne), dostajemy także system rozpoznawania znaków drogowych, nawigację oraz, w przypadku Highline, dodatkowo bezkluczykowy dostęp i uruchamianie pojazdu.