Nowoczesne samochody wyposażone są w coraz więcej systemów bezpieczeństwa. To dobrze. Jednak gdy wchodzimy do salonu, to sprzedawca, prezentując zalety danego modelu, zalewa nas terminami, które brzmią niczym szyfr Enigmy: „TPM, HHC, XDS+, TSA, CBA, CBŚ„. Robimy mądrą minę udając, że wiemy, co to wszystko znaczy. Nie oszukujmy się, większość z nas nie ma pojęcia, co kryje się za tymi skrótami. Postanowiliśmy rozszyfrować dla Was najbardziej popularne systemy wspomagające kierowcę.
- ESC – system stabilizacji toru jazdy. Jest to system elektroniczny, który stabilizuje tor jazdy samochodu w zakręcie. Całość jest w 100% automatyczna i przyhamowuje jedno lub kilka kół, w momencie, gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do wyślizgnięcia się samochodu z zakrętu.
- TPM – system kontrolujący ciśnienie w oponach.
- ABS – system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. Dodatkowo utrzymuje sterowność i stabilność pojazdu w przypadku gwałtownego hamowania.
- EBV – elektroniczny rozdzielacz siły hamowania pomiędzy osią przednią a tylnią. System ten rejestruje obciążenie osi samochodu i dostosowuje siłę hamowania poszczególnych kół w taki sposób, aby auto nie straciło przyczepności.
- HBA – hydrauliczny system wspomagania awaryjnego hamowania. System ma za zadanie maksymalnie skrócić drogę hamowania w przypadku zagrożenia (awaryjnego zatrzymania samochodu).
- MKB – Multi Collision Brake. To system, który jest dodatkowym zabezpieczeniem w razie wypadku. Polega na tym, że automatycznie dohamowuje samochód po wykryciu kolizji w celu uniknięcia kolejnych zderzeń.
- MSR – system optymalizacji przyczepności podczas hamowania silnikiem. System ogranicza moment obrotowy silnika podczas redukcji biegów i zapobiega utracie przyczepności kół.
- ASR – bardziej znany pod nazwą „kontrola trakcji”. To system zapobiegający ślizganiu się napędzanych kół z powodu śliskiej nawierzchni lub dużej mocy silnika.
- EDS – elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. Najłatwiej będzie wytłumaczyć ten system na przykładzie. Wyobraź sobie, że jedziesz samochodem w zimie. Lewa część pasa jest odśnieżona i bardziej przyczepna od prawej zaśnieżonej części. System wykrywa poślizg jednego koła i delikatnie je dohamowuje tak, aby dopasować jego prędkość do pozostałych kół.
- DSR – system podpowiedzi ruchu kierownicą. W sytuacji, w której tył auta wpada w poślizg, system uruchamia wspomaganie kierownicy, który skręca odpowiednio koła, by wyprowadzić auto z poślizgu. Kierowca może poddać się „automatycznej” pomocy, bądź też trzymając mocno kierownicę, nie dopuścić do tego.
- RBS – zadaniem tego systemu jest osuszanie klocków i tarcz hamulcowych podczas jazdy na mokrej jezdni. W czasie podroży w deszczu lub śniegu z włączonymi wycieraczkami, klocki hamulcowe co pewien czas, lub odcinek drogi, są w automatyczny sposób lekko dociskane do tarcz hamulcowych, co zapewnia ich osuszanie. Pomaga to zapewnić natychmiastową skuteczność układu hamulcowego w przypadku konieczności nagłego hamowania.
Mamy nadzieję, że nasz tekst pomógł Wam w rozszyfrowaniu systemów, w jakie wyposażony jest Wasz samochód. Producenci naprawdę dbają o bezpieczeństwo podróżnych, ponieważ nawet w podstawowych wersjach oferowanych modeli znajdziemy większość z wyżej wymienionych „pomocników” kierowcy.
Gdybyście poszukując samochodu wyposażonego w dużą ilość systemów, o których pisaliśmy wyżej, chcieli uzyskać rabat na nowe auto, wystarczy, że skorzystacie z Carly.pl