Menu

Wynajem długoterminowy – ocena auta na koniec umowy

13 grudnia 2018    /    Porady motoryzacyjne

Gdy oddajemy samochód na koniec trwania umowy, jest on bardzo dokładnie sprawdzany pod kątem ewentualnych uszkodzeń. Oczywiście to prawie niemożliwe, żeby po dwóch czy trzech latach na aucie nie było choćby najmniejszego odprysku. Dlatego też możemy posłużyć się swoistym „Przewodnikiem zwrotu pojazdu”, w którym dokładnie opisane są wszystkie akceptowalne i nieakceptowalne uszkodzenia. Za każde nieakceptowalne zużycie będziemy musieli dodatkowo zapłacić. Mogą to być np. stłuczone szyby czy brakujące elementy.

Z góry uprzedzamy – wpis jest baaardzo długi i szczegółowy, ale mamy nadzieję, że okaże się pomocny 🙂

 

Zwrot samochodu wraz z wyposażeniem

 

Musimy zwrócić wszystkie elementy, które otrzymaliśmy wraz z samochodem. Są to:

  • Wszystkie komplety kluczy
  • Komplet dokumentów, np. instrukcja obsługi
  • Książka serwisowa
  • Świadectwo przeglądu technicznego
  • Karty z kodem do radia
  • Nośniki SD, CD lub DVD do nawigacji satelitarnej (trzeba jednak pamiętać o zapisanych lokalizacjach)
  • Ruchomy sprzęt audio, np. odłączane panele
  • Dodatkowe wyposażenie pojazdu niezamontowane na stałe, np. osłona przeciwsłoneczna tylnych drzwi
  • Wyposażenie awaryjne, takie jak apteczka, trójkąt, podnośnik
  • Koło zapasowe
  • Kołpaki
  • Zestaw naprawczy do opon (jeśli był dostarczony) musi być zdatny do użycia

 

Jak ocenić stan auta?

 

Przed oddaniem samochodu, musimy go bardzo dokładnie obejrzeć i zanotować uszkodzenia. Pomoże nam to uniknąć niespodziewanych kosztów. Najlepiej, żeby auto było czyste w środku i na zewnątrz – ułatwi nam to wyłapanie wszystkich uszkodzeń. Dodatkowo, jeśli samochód będzie brudny w dniu oddania, odbiór może zostać odwołany, a my obciążeni kosztami zmiany terminu.

Plamy na tapicerce, czy nieprzyjemny zapach w kabinie mogą spowodować wystawienie nam rachunku za usługi firmy sprzątającej. Musimy też usnąć wszelkie naklejki wraz z pozostałościami kleju. Jeśli tego nie zrobimy, możemy zostać obciążeni dodatkowymi kosztami.

Po wizycie na myjni, warto wytrzeć samochód – na suchej powierzchni łatwiej zauważyć wgniecenia i rysy.

Oczywiście najlepiej oglądać auto w świetle dziennym, w miejscu niezacienionym.

Wgniecenia najłatwiej zauważyć, gdy spoglądamy z góry na boczny profil pojazdu. Trzeba dokładnie sprawdzić auto pod różnymi kątami. Musimy także obejrzeć auto pod kątem rys, m.in. na szybach, lusterkach, lampach oraz na karoserii – na dachu, czy zderzaku.

 

Nie zapominajmy o oponach

 

Podczas odbioru sprawdzany jest także stan opon. Szczegółowe wytyczne odnośnie opon zimowych i letnich opisane są w umowie wynajmu.

Coraz częściej zdarza się, że zamiast koła zapasowego otrzymujemy zestaw naprawczy do opon, w którego skład wchodzi kompresor i środek uszczelniający. Jeśli otrzymaliśmy taki zestaw, musi on być zwrócony wraz z samochodem i być w stanie, który pozwala na jego użycie. Jeśli natomiast do auta dołączone było koło zapasowe, musi być ono umieszczone w samochodzie.

 

Ocena poszczególnych elementów

 

Poniżej wypisane są wszelkie akceptowalne i nieakceptowalne uszkodzenia dla danego elementu samochodu. Za nieakceptowalne będziemy musieli dodatkowo zapłacić.

 

A. NADWOZIE I LAKIER

Akceptowalne:

  • Obicia i zadrapania o wielkości do 10 cm, o ile można je usunąć poprzez polerowanie mechaniczne
  • Rysy i otarcia o wielkości do 2 cm, o ile można je usunąć poprzez polerowanie mechaniczne
  • Wgniecenia do 2 cm, o ile na jednym elemencie nie znajdują się więcej niż dwa wgniecenia
  • Powierzchnia obita odłamkami kamiennymi, o ile nie jest ona większa niż 25% danego elementu nadwozia i nie rozwinęła się rdza
  • Obicia, które zostały odpowiednio zabezpieczone, zanim rozwinęła się rdza

Nieakceptowalne:

  • Obicia i zadrapania dłuższe niż 10 cm
  • Rysy i otarcia większe niż 2 cm
  • Obicia, zadrapania, rysy i otarcia niemożliwe do usunięcia poprzez polerowanie mechaniczne
  • Wgniecenia większe niż 2 cm
  • Więcej niż dwa wgniecenia na jeden element nadwozia
  • Wgniecenia (spowodowane przez kamienie) pokrywające ponad 25% powierzchni danego elementu nadwozia
  • Wgniecenia, rysy i zadrapania, na których rozwija się rdza
  • Niepoprawna renowacja lakieru charakteryzująca się różnicą kolorów
  • Niepoprawnie wykonana naprawa w serwisie innym niż wskazany przez finansującego
  • Rdzewienie któregokolwiek z uszkodzonych miejsc
  • Odbarwienie lakieru na skutek czynników zewnętrznych

 

B. ATRAPY I ZDERZAKI

Akceptowalne:

  • Obicia i zadrapania o wielkości do 10 cm, o ile można je usunąć poprzez polerowanie mechaniczne
  • Rysy i otarcia o wielkości do 2 cm, o ile można je usunąć poprzez polerowanie mechaniczne
  • W przypadku zderzaków teksturowanych i niemalowanych akceptowalne są rysy i zadrapania do 10 cm
  • W przypadku zderzaków teksturowanych i niemalowanych akceptowalne są zarysowania i otarcia do 2 cm
  • Wgniecenia do 2 cm, jeśli jest ich maksymalnie 2 na jeden zderzak lub na atrapę
  • Odbarwienia spowodowane czynnikami zewnętrznymi, np. warunkami atmosferycznymi

Nieakceptowalne:

  • Obicia i zadrapania dłuższe niż 10 cm
  • Rysy i otarcia większe niż 2 cm
  • W przypadku zderzaków malowanych: obicia, rysy, zadrapania i otarcia, które są niemożliwe do usunięcia poprzez polerowanie mechaniczne
  • Uszkodzone, pęknięte lub odkształcone atrapy i zderzaki
  • Wgniecenia większe niż 2 cm
  • Więcej niż dwa wgniecenia na jedną atrapę lub zderzak
  • Uszkodzenia spowodowane niewłaściwym użyciem środków chemicznych

 

C. FELGI I OPONY

Akceptowalne:

  • Opony z bieżnikiem minimum 1.6 mm lub bieżnikiem zgodnym z lokalnymi przepisami
  • Na powierzchni kołpaka, felgi lub alufelgi: jedno zadrapanie, rysa lub otarcie do 10 cm
  • Na krawędzi kołpaka, felgi lub alufelgi: jedno zadrapanie, rysa lub otarcie do 10 cm

Nieakceptowalne: 

  • Zadrapania, rysy lub otarcia większe niż 10 cm
  • Opony odkształcone w wyniku np. jazdy po krawężnikach
  • Wybrzuszenia, pęknięcia lub nacięcia na oponach
  • Uszkodzenia powierzchni bocznych lub bieżnika
  • Opony przebite ciałem obcym
  • Złamane lub odkształcone kołpaki, felgi lub alufelgi
  • Rdza na kołpaku, feldze lub alufeldze
  • Zwrot pojazdu bez oryginalnych kołpaków, zestawu naprawczego do opon i/lub koła zapasowego

 

D. SZYBY I LAMPY

Akceptowalne: 

  • Obicia spowodowane przez kamienie, o ile nie są większe niż 1 cm
  • Obicia spowodowane przez kamienie na powierzchni lamp głównych, przeciwmgłowych lub kierunkowskazów niepowodujące zbicia szkła lub ograniczenia funkcjonalności elementów
  • Małe naklejki na szybach wymagane przez lokalne przepisy

Nieakceptowalne:

  • Stłuczone szyby lub lampy
  • Pęknięcia lub obicia lamp, które ograniczają sprawne działanie lamp. Wszystkie żarówki powinny być sprawne
  • Samodzielnie założone zabezpieczenia przeciwsłoneczne lub cieniowane paski muszą zostać całkowicie usunięte z szyby przedniej
  • Obicia i pęknięcia większe niż 1 cm

 

E. LUSTERKA I INSTALACJE ZEWNĘTRZNE

Akceptowalne:

  • Lakierowane obudowy lusterek: rysy i zadrapania o wielkości do 5 cm, o ile można je usunąć poprzez polerowanie mechaniczne
  • W przypadku teksturowanych lub niemalowanych obudów lusterek: rysy, zadrapania i nacięcia do 5 cm
  • Zwrot pojazdu z nienaruszonymi ramą i hakiem holowniczym
  • Poprawnie zamontowane lampy sygnalizacyjno-ostrzegawcze lub lampy, które są w pełni sprawne i nieuszkodzone

Nieakceptowalne:

  • Malowana obudowa lusterek: rysy i zadrapania większe niż 5 cm lub wszelkie rysy i zadrapania niemożliwe do usunięcia poprzez polerowanie mechaniczne
  • W przypadku teksturowanych lub niemalowanych obudów lusterek: rysy, zadrapania i nacięcia większe niż 5 cm
  • Odkształcenia lub pęknięcia lusterka i/lub obudowy lusterka
  • Lampy sygnalizacyjno-ostrzegawcze, których montaż lub demontaż doprowadził do uszkodzenia pojazdu
  • Uszkodzenia spowodowane demontażem ramy holowniczej

 

F. WNĘTRZE

Akceptowalne:

  • Zabrudzenia i plamy na fotelach, tapicerce, matach podłogowych i dywanikach, które można usunąć poprzez zwykłe czyszczenie
  • Fotele z widocznymi oznakami zużycia i wgnieceniami powstałymi w wyniku zwykłego użytkowana
  • Odbarwienie elementów związane z codziennym użytkowaniem i zużyciem
  • Uchwyty na telefon/elementy obudowy można pozostawić w pojeździe

Nieakceptowalne:

  • Zabrudzenia i plamy na fotelach, tapicerce, matach podłogowych i dywanikach wymagające specjalistycznego czyszczenia, ponieważ nie da się ich usunąć podstawowymi metodami
  • Nacięcia, otarcia, odarcia i odkształcenia materiału tapicerki, dywaników i mat podłogowych
  • Dziury w desce rozdzielczej powstałe po usunięciu wyposażenia
  • Nacięcia, wyżłobienia lub przetarcia kierownicy
  • Nieprzyjemne zapachy wymagające specjalistycznego czyszczenia

 

Ufff.. to już koniec. Wielki podziw dla tych, którzy dotrwali aż do tego momentu 🙂 Mamy nadzieję, że dzięki naszemu poradnikowi zwrot auta będzie równie łatwy co jego odbiór.

 

Przeczytaj także

Podsumowanie I kwartału 2019

Pierwszy kwartał 2019 roku już za nami! Poniżej znajdziecie krótkie podsumowanie tego okresu. Tym razem zamiast dużej ilości tekstu, przygotowaliśmy dla Was przyjemną dla oka infografikę.  

1 kwietnia 2019

Auto w abonamencie a wypadek samochodowy

Przeglądasz oferty, wybierasz auto, dopinasz formalności i wreszcie odbierasz wyczekany samochód. Pokonujesz pierwsze kilometry ciesząc się z nowego nabytku. A tu nagle… BUM! Kolizja. Nie brzmi to jak historia marzeń. A taka własnie sytuacja spotkała naszego Klienta w zeszłym miesiącu. Co zrobić w takiej sytuacji? Czy umowa wynajmu zostaje rozwiązana? Czym teraz jeździć? Na przykładzie […]

20 marca 2019

Wynajem długoterminowy dla osób fizycznych

Wprawdzie na wynajem długoterminowy najczęściej decydują się przedsiębiorstwa, to jednak nic nie stoi na przeszkodzie, żeby z tej opcji skorzystały także osoby prywatne. W tym wpisie postaramy się odpowiedzieć na najczęściej zadawana pytania przez naszych Klientów indywidualnych odnośnie wynajmu długoterminowego.  

7 lutego 2019

Utrata wartości samochodu

Kupując nowy samochód musimy liczyć się z utratą jego wartości. Mówi się, że tuż po wyjechaniu z salonu auto traci na wartości ok 10%. Po 3 latach użytkowania nasz samochód warty jest nawet połowę mniej – w zależności od modelu. Co więc wpływa na utratę wartości auta i które modele najlepiej trzymają cenę?  

17 stycznia 2019

Wynajem długoterminowy – ocena auta na koniec umowy

Gdy oddajemy samochód na koniec trwania umowy, jest on bardzo dokładnie sprawdzany pod kątem ewentualnych uszkodzeń. Oczywiście to prawie niemożliwe, żeby po dwóch czy trzech latach na aucie nie było choćby najmniejszego odprysku. Dlatego też możemy posłużyć się swoistym „Przewodnikiem zwrotu pojazdu”, w którym dokładnie opisane są wszystkie akceptowalne i nieakceptowalne uszkodzenia. Za każde nieakceptowalne […]

13 grudnia 2018

Wynajem długoterminowy – krok po kroku

Nowy samochód bez wychodzenia z domu? Nic prostszego! Wystarczy, że wybierzesz samochód, złożysz wniosek, podpiszesz umowę, a pojazd dostarczymy pod Twoje drzwi. Ale… być może pojawią się w Twojej głowie pewne wątpliwości – jak to dokładnie wygląda, czy to bezpieczne i gdzie jest haczyk? W tym wpisie wyjaśniamy, jak wygląda cały proces krok po kroku […]

4 grudnia 2018

Wynajem długoterminowy – porównanie pakietów

Decydując się na wynajem długoterminowy zależy nam przede wszystkim na wygodzie – żebyśmy nie musieli martwić się co zrobić z autem na koniec umowy, tracić czas na formalności związane z ubezpieczeniem OC/AC, czy ponosić dodatkowe koszty serwisu. Każde oferowane przez nas auto w wynajmie długoterminowym dostępne jest w 3 wariantach: Economy, Optimum i Premium. Różnią […]

15 listopada 2018

Odbiór auta – na co zwrócić uwagę?

W dzisiejszych czasach zakupy z dostawą do domu to nic szczególnego – zamawiamy w ten sposób ubrania, elektronikę, żywność. Nawet dostawa samochodu pod wskazany adres powoli staje się standardem – przynajmniej u nas (psst.. bezpłatnie 😉 ). Każdy wie, że rzecz zamówioną online musimy dokładnie obejrzeć z każdej strony – sprawdzić, czy nie jest uszkodzona […]

18 października 2018

[Aktualizacja] Zmiany w rozliczaniu samochodów firmowych od stycznia 2019

Pod koniec sierpnia opublikowany został projekt zmian dotyczących podatków dochodowych. Czego możemy się spodziewać? Całkiem sporych zmian w rozliczaniu samochodów firmowych oraz zmian w rozliczaniu leasingu droższych samochodów. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2019 roku.

13 września 2018

Rabaty kwiecień-lipiec 2018

Nadszedł czas na kolejny raport dotyczący rabatów, jakie udało nam się wynegocjować dla naszych Klientów. Po raz pierwszy w tym zestawieniu znajdziecie Forda, który dołączył do carly w czerwcu.  

9 sierpnia 2018

Dlaczego nie warto kupować auta demo?

Podczas poszukiwań nowego auta nasi Klienci często pytają o auta demonstracyjne/testowe. W tym wpisie postaramy się odpowiedzieć, dlaczego nie jest to najlepsze rozwiązanie i dlaczego lepiej unikać tego rodzaju aut.

27 lipca 2018

Wybór auta do firmy [case study]

„Potrzebujemy ekonomicznego, ale komfortowego i w miarę dużego auta dla naszej firmy. Co możecie zaproponować?” – Z tym pytaniem spotykamy się dosyć często więc postanowiliśmy pokazać na żywym przykładzie, jak dobieramy auto pod Klienta, który nie ma sprecyzowanej marki czy modelu, a jedynie cechy, jakimi auto ma się charakteryzować.

21 czerwca 2018

Wzrost cen w salonach samochodowych – rok modelowy 2019

Zazwyczaj w okolicach połowy roku producenci samochodów wprowadzają tzw. nowy rok modelowy. Wiąże się to ze wzrostem cen w salonach samochodowych. Na jakie podwyżki musimy się przygotować? I jaka jest właściwie różnica między rokiem modelowym a rokiem produkcji?  

7 czerwca 2018