Menu

Wynajem długoterminowy czy leasing – co wybrać?

11 maja 2018    /    Porady motoryzacyjne

W ostatnim czasie wynajem długoterminowy jest coraz częściej wybierany przez osoby kupujące nowe samochody. Szczególnie popularny jest u naszych zachodnich sąsiadów, ale także w Polsce decyduje się na niego coraz więcej osób. Czym ta forma finansowania różni się od klasycznego leasingu?

 

Najważniejsze różnice

Jeśli decydujemy się na wynajem długoterminowy, to na koniec trwania umowy, z reguły nie mamy możliwości wykupu samochodu – to jest podstawowa różnica pomiędzy tymi dwiema formami finansowania.

Z założenia najem długoterminowy jest dla osób, które po okresie trwania umowy nie planują wykupić samochodu. Opłaty miesięczne są tu stosunkowo niskie. W przypadku leasingu operacyjnego musimy liczyć się z wyższymi miesięcznymi opłatami, tutaj jednak na koniec trwania umowy możemy wykupić samochód po bardzo atrakcyjnej cenie.

Poniżej przedstawiamy pozostałe różnice pomiędzy leasingiem a wynajmem długoterminowym. Opisujemy, jak to wygląda w przypadku standardowych modeli i założeń. Należy jednak pamiętać, że obecnie doradcy finansowi mogą przygotować nam spersonalizowane oferty hybrydowe, łączące cechy obu tych form finansowania.

Podstawowe różnice pomiędzy wynajmem długoterminowym a leasingiem operacyjnym

Opłata wstępna

Najczęściej w przypadku wynajmu długoterminowego w ogóle nie musimy przejmować się jakąkolwiek opłatą wstępną. Czasami jednak, szczególnie w przypadku aut klasy premium, taka opłata może być wymagana (ok. 10%).

Na opłatę wstępną musimy być przygotowani w leasingu. W zależności od naszych oczekiwań może ona wynosić od 1% do nawet kilkudziesięciu procent.

 

Ubezpieczenie samochodu

Różnice widoczne są także w przypadku ubezpieczenia OC i AC samochodu. Przy leasingu to najczęściej leasingobiorca ma obowiązek wykupienia polis ubezpieczeniowych. Co więcej często zdarza się, że firmy leasingowe narzucają określoną listę towarzystw ubezpieczeniowych, z których usług możemy skorzystać – wybór jest więc ograniczony, a cena ubezpieczenia może być wyższa.

W wynajmie z reguły to leasingodawca ponosi wszystkie koszty i załatwia formalności. A my? My spokojnie korzystamy z samochodu 🙂

 

Koszty serwisowe

Decydując się na wynajem nie przejmujemy się kosztami serwisowania auta, przeglądów, wymiany opon, itp. Wszystkie te opłaty leżą po stronie firmy, od której auto wynajmujemy. W zależności od wybranego wariantu najmu w ratę leasingową mogą być wliczone też takie elementy jak: wymiana wycieraczek, klocków i tarcz hamulcowych, dezynfekcja klimatyzacji oraz poważniejsze elementy, np. turbina, skrzynia biegów czy chłodnica.

W przypadku leasingu to my ponosimy koszty ewentualnych napraw i przeglądów.

 

Auto używane

W wynajmie długoterminowym nie możemy sfinansować auta używanego. Taką możliwość mamy w leasingu operacyjnym. Musimy się jednak liczyć z pewnymi zastrzeżeniami – w zależności od zawieranej umowy. Jeden z najczęściej wymienianych warunków to: suma okresu leasingowania wraz z wiekiem auta nie może przekroczyć z reguły 10 lat (liczba lat zależy tu oczywiście od leasingodawcy). Sprzedawca, od którego kupujemy auto, musi wystawić pełną fakturę VAT. Dodatkowo, w przypadku aut zza granicy musi być opłacona akcyza i cło. Takich warunków może być całkiem sporo i w rzeczywistości do każdego leasingu auta używanego podchodzi się indywidualnie.

 

Porównanie kosztów

Poniżej porównanie warunków umowy wynajmu długoterminowego i leasingu operacyjnego na przykładzie VW Passat Variant w wersji Comfortline z silnikiem 2.0 TDI 150 KM i automatyczną skrzynią biegów DSG. Cena takiego samochodu wraz z wyposażeniem dodatkowym (Lakier metalik; Pakiet Business; Szyba tylna oraz boczne tylne przyciemniane; Autoalarm; System Easy Open)  po uwzględnieniu rabatu to 121 109,60 zł brutto (98 463,09 zł netto).

Okres najmu/leasingu to 36 miesięcy. Przygotowaliśmy kalkulację w 5 wariantach (wartości netto):

  • wynajem długoterminowy w najniższym pakiecie (economy) – w skład tego pakietu wchodzą: przegląd okresowy wraz z częściami, wymiana płynów, filtrów, świec, oleju oraz rozrządu.  Jednak w tym wypadku dodatkowy komplet opon będzie nas kosztował 81 zł/miesiąc.
  • wynajem długoterminowy w średnim pakiecie (optimum) – dodatkowy komplet opon bezpłatny. Wariant ten zawiera także wymianę klocków i tarcz hamulcowych, dezynfekcję klimatyzacji oraz pakiet assistance, który zapewnia transport kierowcy i pasażerów do miejsca zamieszkania, kontynuację podróży oraz zakwaterowanie w hotelu.
  • wynajem długoterminowy w najwyższym pakiecie (premium) – dodatkowo w jego cenę wliczone są wymiany praktycznie wszystkich części eksploatacyjnych (np. turbina, sprzęgło, skrzynia biegów) i naprawy samochodu wynikające także po okresie gwarancji
  • leasing operacyjny przy wykupie 1%
  • leasing operacyjny przy wykupie 40%

W przypadku leasingu operacyjnego musimy liczyć się z obowiązkiem wykupienia polisy komunikacyjnej – jej koszt to mniej więcej kilka tysięcy złotych na rok w zależności od naszej historii ubezpieczenia i posiadanych zniżek/zwyżek. Dodatkowo należy pamiętać o tabeli opłat i prowizji – będziemy musieli ponosić dodatkowy koszt w przypadku np. otrzymania mandatu z fotoradaru czy zmiany danych adresowych. Alternatywą, oferowaną przez niektóre banki, jest zryczałtowana opłata (w tym przypadku 145 zł netto/rok) – wówczas mamy zapewnioną kompleksową administracyjną obsługę umowy leasingu i nie musimy przejmować się niespodziewanymi wydatkami (choć oczywiście są też pewne wykluczenia – trzeba bardzo dokładnie zapoznać się z umową).

 

Co wybrać?

Jeśli po zakończeniu umowy chcemy auto wykupić, lepszą opcją będzie leasing operacyjny. Cena wykupu samochodu na koniec umowy (w zależności od wybranego wariantu) będzie bardzo korzystna. Mimo że opłaty miesięczne mogą być wyższe niż w przypadku wynajmu, to na koniec zostajemy z samochodem, który wciąż przedstawia atrakcyjną wartość rynkową. Warto pamiętać, że leasingować można także auto używane.

Wynajem długoterminowy to rozwiązanie bardzo wygodne, gdyż nie przejmujemy się opłatami dodatkowymi (tj. ubezpieczenie, przeglądy, serwis). Daje nam możliwość wymiany samochodu co mniej więcej 2-3 lata. Na koniec umowy nie musimy martwić się, co zrobić z samochodem – po prostu idziemy do salonu samochodowego i wybieramy następne auto. Musimy jednak liczyć się z tym, że mimo ponoszenia stałych miesięcznych opłat, auto nie będzie naszą własnością. Dodatkowo musimy zadeklarować ilość pokonywanych rocznie kilometrów. Jeśli taki limit przekroczmy, na koniec umowy trzeba będzie rozliczyć każdy nadprogramowy kilometr.

 

Jeśli chcesz, żebyśmy przygotowali dla Ciebie ofertę finansowania, daj nam znać! Napisz nam maila na szymon@carly.pl lub zadzwoń +48 608 870 520. Możesz też złapać nas na czacie na carly.pl lub napisać wiadomość na messengerze. Czekamy! 🙂

Przeczytaj także

Rabaty kwiecień-lipiec 2018

Nadszedł czas na kolejny raport dotyczący rabatów, jakie udało nam się wynegocjować dla naszych Klientów. Po raz pierwszy w tym zestawieniu znajdziecie Forda, który dołączył do carly w czerwcu.  

9 sierpnia 2018

Dlaczego nie warto kupować auta demo?

Podczas poszukiwań nowego auta nasi Klienci często pytają o auta demonstracyjne/testowe. W tym wpisie postaramy się odpowiedzieć, dlaczego nie jest to najlepsze rozwiązanie i dlaczego lepiej unikać tego rodzaju aut.

27 lipca 2018

Wybór auta do firmy [case study]

„Potrzebujemy ekonomicznego, ale komfortowego i w miarę dużego auta dla naszej firmy. Co możecie zaproponować?” – Z tym pytaniem spotykamy się dosyć często więc postanowiliśmy pokazać na żywym przykładzie, jak dobieramy auto pod Klienta, który nie ma sprecyzowanej marki czy modelu, a jedynie cechy, jakimi auto ma się charakteryzować.

21 czerwca 2018

Wzrost cen w salonach samochodowych – rok modelowy 2019

Zazwyczaj w okolicach połowy roku producenci samochodów wprowadzają tzw. nowy rok modelowy. Wiąże się to ze wzrostem cen w salonach samochodowych. Na jakie podwyżki musimy się przygotować? I jaka jest właściwie różnica między rokiem modelowym a rokiem produkcji?  

7 czerwca 2018