Menu

Nadsterowność i podsterowność – o czym właściwie mowa?

26 lutego 2018    /    Porady motoryzacyjne

To, czym jest poślizg, wie chyba każdy z nas. Jednak zanim nauczysz się prawidłowo wyprowadzać samochód z poślizgu, warto poznać jego rodzaje i charakterystykę.

Nadsterowność

Jeżeli w momencie pokonywania zakrętu tył pojazdu „ucieka nam” do zewnętrznej strony zakrętu, mamy wówczas do czynienia z nadsterownością – przykładowo jeśli auto zacznie skręcać w prawo, to jego przód wchodzi w zakręt mocniej niż tył. Zjawisko to częściej występuje w samochodach wyposażonych w napęd tylnej osi. Auto skupia swoją przyczepność na osi przedniej, co z kolei powoduje obrót – tył auta wyprzedza przód.

Błędem jest w tym wypadku odbijanie kierownicą w przeciwną stronę niż ta, w kierunku której ucieka nam oś tylna. Należy precyzyjnie skręcić kierownicę i zwrócić koła przednie w tę samą stronę. Istnieje także możliwość dociążenia kół poprzez jednoczesne wciśnięcie pedału sprzęgła oraz hamulca, jednak takie reakcje wymagają pewnej wprawy ze strony kierowcy i maksymalnego opanowania.

Nadsterowność wykorzystują kierowcy driftingowi:

Drifting polega na na celowym wprowadzeniu auta w poślizg, a następnie podtrzymaniu i umiejętnym jego  kontrolowaniu

Podsterowność

Jest to sytuacja przeciwna do nadsterowności. Dochodzi do niej, gdy koła przedniej osi w momencie pokonywania zakrętu nie zmieniają swej pozycji  i kierują się na wprost lub zmieniają swoją pozycję niedostatecznie, mimo że to nakazuje im skręt kierownicą, w związku z czym „wypadamy” z zakrętu. Mimo skrętu kierownicy jedziemy na wprost. 

Tutaj, zależnie od zdarzenia, możliwości reakcji mamy więcej. Przede wszystkim, jeśli sytuacja na drodze pozwala, puść pedał gazu i pozwól, aby samochód sam wytracił prędkość i złapał przyczepność. Zachowaj kierownicę w pozycji, w której kierunku porusza się auto, a następnie spróbuj skręcić je ponownie – takie zachowanie nazywane jest „kierowaniem piórkowym”. Dzięki niemu koła odzyskają sterowność szybciej. Nie hamuj gwałtownie, ponieważ istnieje ryzyko zablokowania hamulców, co stanowi jeszcze większe zagrożenie i nie jest proste do opanowania, nawet dla doświadczonego kierowcy. Ostateczną sytuacją jest tutaj wprowadzenie pojazdu z podsterowności w nadsterowność poprzez zaciągnięcie hamulca ręcznego. Jest to sposób, z którym poradzą sobie tylko wprawieni kierowcy, jednak w wielu przypadkach może on się okazać jedynym rozsądnym rozwiązaniem.

Jak się zachować?

W obu  rodzajach utraty sterowności najważniejsze jest zachowanie możliwie największego spokoju oraz koncentracji –  takie sytuacje nie są częste, jeśli tylko zachowujemy odpowiednią prędkość i dostosowujemy się do warunków panujących na drodze.

Ponadto należy pamiętać, że w nowoczesnych samochodach znajdują się liczne czujniki, które oceniają, czy auto jest nadsterowne lub podsterowne i same korygują nasz tor jazdy.

Warto też rozważyć kurs w szkole doskonalenia techniki jazdy. Tam pod okiem doświadczonego instruktora możemy nauczyć się, jak opanować auto w razie poślizgu.

 

P.S. Na koniec – klasyka: jakby jeszcze pojęcia „podsterowności” i „nadsterowności” nie były dla Was do końca jasne – Richard Hammond wyjaśnia je bardzo obrazowo 🙂

Przeczytaj także

Zmiany w rozliczaniu samochodów firmowych od stycznia 2019

Pod koniec sierpnia opublikowany został projekt zmian dotyczących podatków dochodowych. Czego możemy się spodziewać? Całkiem sporych zmian w rozliczaniu samochodów firmowych oraz zmian w rozliczaniu leasingu droższych samochodów. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2019 roku.

13 września 2018

Rabaty kwiecień-lipiec 2018

Nadszedł czas na kolejny raport dotyczący rabatów, jakie udało nam się wynegocjować dla naszych Klientów. Po raz pierwszy w tym zestawieniu znajdziecie Forda, który dołączył do carly w czerwcu.  

9 sierpnia 2018

Dlaczego nie warto kupować auta demo?

Podczas poszukiwań nowego auta nasi Klienci często pytają o auta demonstracyjne/testowe. W tym wpisie postaramy się odpowiedzieć, dlaczego nie jest to najlepsze rozwiązanie i dlaczego lepiej unikać tego rodzaju aut.

27 lipca 2018

Wybór auta do firmy [case study]

„Potrzebujemy ekonomicznego, ale komfortowego i w miarę dużego auta dla naszej firmy. Co możecie zaproponować?” – Z tym pytaniem spotykamy się dosyć często więc postanowiliśmy pokazać na żywym przykładzie, jak dobieramy auto pod Klienta, który nie ma sprecyzowanej marki czy modelu, a jedynie cechy, jakimi auto ma się charakteryzować.

21 czerwca 2018

Wzrost cen w salonach samochodowych – rok modelowy 2019

Zazwyczaj w okolicach połowy roku producenci samochodów wprowadzają tzw. nowy rok modelowy. Wiąże się to ze wzrostem cen w salonach samochodowych. Na jakie podwyżki musimy się przygotować? I jaka jest właściwie różnica między rokiem modelowym a rokiem produkcji?  

7 czerwca 2018