Menu

Nadsterowność i podsterowność – o czym właściwie mowa?

26 lutego 2018    /    Porady motoryzacyjne

To, czym jest poślizg, wie chyba każdy z nas. Jednak zanim nauczysz się prawidłowo wyprowadzać samochód z poślizgu, warto poznać jego rodzaje i charakterystykę.

Nadsterowność

Jeżeli w momencie pokonywania zakrętu tył pojazdu „ucieka nam” do zewnętrznej strony zakrętu, mamy wówczas do czynienia z nadsterownością – przykładowo jeśli auto zacznie skręcać w prawo, to jego przód wchodzi w zakręt mocniej niż tył. Zjawisko to częściej występuje w samochodach wyposażonych w napęd tylnej osi. Auto skupia swoją przyczepność na osi przedniej, co z kolei powoduje obrót – tył auta wyprzedza przód.

Błędem jest w tym wypadku odbijanie kierownicą w przeciwną stronę niż ta, w kierunku której ucieka nam oś tylna. Należy precyzyjnie skręcić kierownicę i zwrócić koła przednie w tę samą stronę. Istnieje także możliwość dociążenia kół poprzez jednoczesne wciśnięcie pedału sprzęgła oraz hamulca, jednak takie reakcje wymagają pewnej wprawy ze strony kierowcy i maksymalnego opanowania.

Nadsterowność wykorzystują kierowcy driftingowi:

Drifting polega na na celowym wprowadzeniu auta w poślizg, a następnie podtrzymaniu i umiejętnym jego  kontrolowaniu

Podsterowność

Jest to sytuacja przeciwna do nadsterowności. Dochodzi do niej, gdy koła przedniej osi w momencie pokonywania zakrętu nie zmieniają swej pozycji  i kierują się na wprost lub zmieniają swoją pozycję niedostatecznie, mimo że to nakazuje im skręt kierownicą, w związku z czym „wypadamy” z zakrętu. Mimo skrętu kierownicy jedziemy na wprost. 

Tutaj, zależnie od zdarzenia, możliwości reakcji mamy więcej. Przede wszystkim, jeśli sytuacja na drodze pozwala, puść pedał gazu i pozwól, aby samochód sam wytracił prędkość i złapał przyczepność. Zachowaj kierownicę w pozycji, w której kierunku porusza się auto, a następnie spróbuj skręcić je ponownie – takie zachowanie nazywane jest „kierowaniem piórkowym”. Dzięki niemu koła odzyskają sterowność szybciej. Nie hamuj gwałtownie, ponieważ istnieje ryzyko zablokowania hamulców, co stanowi jeszcze większe zagrożenie i nie jest proste do opanowania, nawet dla doświadczonego kierowcy. Ostateczną sytuacją jest tutaj wprowadzenie pojazdu z podsterowności w nadsterowność poprzez zaciągnięcie hamulca ręcznego. Jest to sposób, z którym poradzą sobie tylko wprawieni kierowcy, jednak w wielu przypadkach może on się okazać jedynym rozsądnym rozwiązaniem.

Jak się zachować?

W obu  rodzajach utraty sterowności najważniejsze jest zachowanie możliwie największego spokoju oraz koncentracji –  takie sytuacje nie są częste, jeśli tylko zachowujemy odpowiednią prędkość i dostosowujemy się do warunków panujących na drodze.

Ponadto należy pamiętać, że w nowoczesnych samochodach znajdują się liczne czujniki, które oceniają, czy auto jest nadsterowne lub podsterowne i same korygują nasz tor jazdy.

Warto też rozważyć kurs w szkole doskonalenia techniki jazdy. Tam pod okiem doświadczonego instruktora możemy nauczyć się, jak opanować auto w razie poślizgu.

 

P.S. Na koniec – klasyka: jakby jeszcze pojęcia „podsterowności” i „nadsterowności” nie były dla Was do końca jasne – Richard Hammond wyjaśnia je bardzo obrazowo 🙂

Przeczytaj także

Wynajem długoterminowy – ocena auta na koniec umowy

Gdy oddajemy samochód na koniec trwania umowy, jest on bardzo dokładnie sprawdzany pod kątem ewentualnych uszkodzeń. Oczywiście to prawie niemożliwe, żeby po dwóch czy trzech latach na aucie nie było choćby najmniejszego odprysku. Dlatego też możemy posłużyć się swoistym „Przewodnikiem zwrotu pojazdu”, w którym dokładnie opisane są wszystkie akceptowalne i nieakceptowalne uszkodzenia. Za każde nieakceptowalne […]

13 grudnia 2018

Wynajem długoterminowy – krok po kroku

Nowy samochód bez wychodzenia z domu? Nic prostszego! Wystarczy, że wybierzesz samochód, złożysz wniosek, podpiszesz umowę, a pojazd dostarczymy pod Twoje drzwi. Ale… być może pojawią się w Twojej głowie pewne wątpliwości – jak to dokładnie wygląda, czy to bezpieczne i gdzie jest haczyk? W tym wpisie wyjaśniamy, jak wygląda cały proces krok po kroku […]

4 grudnia 2018

Wynajem długoterminowy – porównanie pakietów

Decydując się na wynajem długoterminowy zależy nam przede wszystkim na wygodzie – żebyśmy nie musieli martwić się co zrobić z autem na koniec umowy, tracić czas na formalności związane z ubezpieczeniem OC/AC, czy ponosić dodatkowe koszty serwisu. Każde oferowane przez nas auto w wynajmie długoterminowym dostępne jest w 3 wariantach: Economy, Optimum i Premium. Różnią […]

15 listopada 2018

Odbiór auta – na co zwrócić uwagę?

W dzisiejszych czasach zakupy z dostawą do domu to nic szczególnego – zamawiamy w ten sposób ubrania, elektronikę, żywność. Nawet dostawa samochodu pod wskazany adres powoli staje się standardem – przynajmniej u nas (psst.. bezpłatnie 😉 ). Każdy wie, że rzecz zamówioną online musimy dokładnie obejrzeć z każdej strony – sprawdzić, czy nie jest uszkodzona […]

18 października 2018

[Aktualizacja] Zmiany w rozliczaniu samochodów firmowych od stycznia 2019

Pod koniec sierpnia opublikowany został projekt zmian dotyczących podatków dochodowych. Czego możemy się spodziewać? Całkiem sporych zmian w rozliczaniu samochodów firmowych oraz zmian w rozliczaniu leasingu droższych samochodów. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2019 roku.

13 września 2018

Rabaty kwiecień-lipiec 2018

Nadszedł czas na kolejny raport dotyczący rabatów, jakie udało nam się wynegocjować dla naszych Klientów. Po raz pierwszy w tym zestawieniu znajdziecie Forda, który dołączył do carly w czerwcu.  

9 sierpnia 2018

Dlaczego nie warto kupować auta demo?

Podczas poszukiwań nowego auta nasi Klienci często pytają o auta demonstracyjne/testowe. W tym wpisie postaramy się odpowiedzieć, dlaczego nie jest to najlepsze rozwiązanie i dlaczego lepiej unikać tego rodzaju aut.

27 lipca 2018

Wybór auta do firmy [case study]

„Potrzebujemy ekonomicznego, ale komfortowego i w miarę dużego auta dla naszej firmy. Co możecie zaproponować?” – Z tym pytaniem spotykamy się dosyć często więc postanowiliśmy pokazać na żywym przykładzie, jak dobieramy auto pod Klienta, który nie ma sprecyzowanej marki czy modelu, a jedynie cechy, jakimi auto ma się charakteryzować.

21 czerwca 2018

Wzrost cen w salonach samochodowych – rok modelowy 2019

Zazwyczaj w okolicach połowy roku producenci samochodów wprowadzają tzw. nowy rok modelowy. Wiąże się to ze wzrostem cen w salonach samochodowych. Na jakie podwyżki musimy się przygotować? I jaka jest właściwie różnica między rokiem modelowym a rokiem produkcji?  

7 czerwca 2018