Menu

ESP z ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, – ale co to znaczy?

05 stycznia 2017    /    Porady motoryzacyjne

Nowoczesne samochody wyposażone są w coraz więcej systemów bezpieczeństwa. To dobrze. Jednak gdy wchodzimy do salonu, to sprzedawca, prezentując zalety danego modelu, zalewa nas terminami, które brzmią niczym szyfr Enigmy: „TPM, HHC, XDS+, TSA, CBA, CBŚ„. Robimy mądrą minę udając, że wiemy, co to wszystko znaczy. Nie oszukujmy się, większość z nas nie ma pojęcia, co kryje się za tymi skrótami. Postanowiliśmy rozszyfrować dla Was najbardziej popularne systemy wspomagające kierowcę.

  • ESC – system stabilizacji toru jazdy.  Jest to system elektroniczny, który stabilizuje tor jazdy samochodu w zakręcie. Całość jest w 100% automatyczna i przyhamowuje jedno lub kilka kół, w momencie, gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do wyślizgnięcia się samochodu z zakrętu.
  • TPM – system kontrolujący ciśnienie w oponach.
  • ABS – system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. Dodatkowo utrzymuje sterowność i stabilność pojazdu w przypadku gwałtownego hamowania.
  • EBV – elektroniczny rozdzielacz siły hamowania pomiędzy osią przednią a tylnią.  System ten rejestruje obciążenie osi samochodu i dostosowuje siłę hamowania poszczególnych kół w taki sposób, aby auto nie straciło przyczepności.
  • HBA – hydrauliczny system wspomagania awaryjnego hamowania. System ma za zadanie maksymalnie skrócić drogę hamowania w przypadku zagrożenia (awaryjnego zatrzymania samochodu).
  • MKB – Multi Collision Brake. To system, który jest dodatkowym zabezpieczeniem w razie wypadku. Polega na tym, że automatycznie dohamowuje samochód po wykryciu kolizji w celu uniknięcia kolejnych zderzeń.
  • MSR – system optymalizacji przyczepności podczas hamowania silnikiem. System ogranicza moment obrotowy silnika podczas redukcji biegów i zapobiega utracie przyczepności kół.
  • ASR – bardziej znany pod nazwą „kontrola trakcji”. To system zapobiegający ślizganiu się napędzanych kół z powodu śliskiej nawierzchni lub dużej mocy silnika.
  • EDS – elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. Najłatwiej będzie wytłumaczyć ten system na przykładzie. Wyobraź sobie, że jedziesz samochodem w zimie. Lewa część pasa jest odśnieżona i bardziej przyczepna od prawej zaśnieżonej części. System wykrywa poślizg jednego koła i  delikatnie je dohamowuje tak, aby dopasować jego prędkość do pozostałych kół.
  • DSR – system podpowiedzi ruchu kierownicą. W sytuacji, w której tył auta wpada w poślizg, system uruchamia wspomaganie kierownicy, który skręca odpowiednio koła, by wyprowadzić auto z poślizgu. Kierowca może poddać się „automatycznej” pomocy, bądź też trzymając mocno kierownicę, nie dopuścić do tego.
  • RBS – zadaniem tego systemu jest osuszanie klocków i tarcz hamulcowych podczas jazdy na mokrej jezdni. W czasie podroży w deszczu lub śniegu z włączonymi wycieraczkami, klocki hamulcowe co pewien czas, lub odcinek drogi, są w automatyczny sposób lekko dociskane do tarcz hamulcowych, co zapewnia ich osuszanie. Pomaga to zapewnić natychmiastową skuteczność układu hamulcowego w przypadku konieczności nagłego hamowania.

Mamy nadzieję, że nasz tekst pomógł Wam w rozszyfrowaniu systemów, w jakie wyposażony jest Wasz samochód. Producenci naprawdę dbają o bezpieczeństwo podróżnych, ponieważ nawet w podstawowych wersjach oferowanych modeli znajdziemy większość z wyżej wymienionych „pomocników” kierowcy.

Gdybyście poszukując samochodu wyposażonego w dużą ilość systemów, o których pisaliśmy wyżej, chcieli uzyskać rabat na nowe auto, wystarczy, że skorzystacie z Carly.pl

Przeczytaj także

Wynajem długoterminowy – porównanie pakietów

Decydując się na wynajem długoterminowy zależy nam przede wszystkim na wygodzie – żebyśmy nie musieli martwić się co zrobić z autem na koniec umowy, tracić czas na formalności związane z ubezpieczeniem OC/AC, czy ponosić dodatkowe koszty serwisu. Każde oferowane przez nas auto w wynajmie długoterminowym dostępne jest w 3 wariantach: Economy, Optimum i Premium. Różnią […]

15 listopada 2018

Odbiór auta – na co zwrócić uwagę?

W dzisiejszych czasach zakupy z dostawą do domu to nic szczególnego – zamawiamy w ten sposób ubrania, elektronikę, żywność. Nawet dostawa samochodu pod wskazany adres powoli staje się standardem – przynajmniej u nas (psst.. bezpłatnie 😉 ). Każdy wie, że rzecz zamówioną online musimy dokładnie obejrzeć z każdej strony – sprawdzić, czy nie jest uszkodzona […]

18 października 2018

[Aktualizacja] Zmiany w rozliczaniu samochodów firmowych od stycznia 2019

Pod koniec sierpnia opublikowany został projekt zmian dotyczących podatków dochodowych. Czego możemy się spodziewać? Całkiem sporych zmian w rozliczaniu samochodów firmowych oraz zmian w rozliczaniu leasingu droższych samochodów. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2019 roku.

13 września 2018

Rabaty kwiecień-lipiec 2018

Nadszedł czas na kolejny raport dotyczący rabatów, jakie udało nam się wynegocjować dla naszych Klientów. Po raz pierwszy w tym zestawieniu znajdziecie Forda, który dołączył do carly w czerwcu.  

9 sierpnia 2018

Dlaczego nie warto kupować auta demo?

Podczas poszukiwań nowego auta nasi Klienci często pytają o auta demonstracyjne/testowe. W tym wpisie postaramy się odpowiedzieć, dlaczego nie jest to najlepsze rozwiązanie i dlaczego lepiej unikać tego rodzaju aut.

27 lipca 2018

Wybór auta do firmy [case study]

„Potrzebujemy ekonomicznego, ale komfortowego i w miarę dużego auta dla naszej firmy. Co możecie zaproponować?” – Z tym pytaniem spotykamy się dosyć często więc postanowiliśmy pokazać na żywym przykładzie, jak dobieramy auto pod Klienta, który nie ma sprecyzowanej marki czy modelu, a jedynie cechy, jakimi auto ma się charakteryzować.

21 czerwca 2018

Wzrost cen w salonach samochodowych – rok modelowy 2019

Zazwyczaj w okolicach połowy roku producenci samochodów wprowadzają tzw. nowy rok modelowy. Wiąże się to ze wzrostem cen w salonach samochodowych. Na jakie podwyżki musimy się przygotować? I jaka jest właściwie różnica między rokiem modelowym a rokiem produkcji?  

7 czerwca 2018