Menu

Eksploatacja samochodu zimą – o czym należy pamiętać?

30 stycznia 2018    /    Porady motoryzacyjne

Choć o zabezpieczenie swojego auta przed mrozami należałoby zadbać jeszcze przed sezonem zimowym, pragniemy przypomnieć kilka, być może banalnych wskazówek, o których należy pamiętać, aby samochód sprawnie i bez żadnych problemów służył nam cały mroźny sezon, a wiosną nie zafundował niemiłych niespodzianek np. w postaci rys na lakierze.

Odpowiedni stan paliwa

Czyli coś o czym powinniśmy pamiętać, szczególnie jeśli posiadamy auto z silnikiem diesla. Poziom paliwa w baku powinien być odpowiednio wysoki ze względu na to, że samochód może po prostu nie odpalić. Dodatkowo tankowanie do pełna pozwoli nam na uniknięcie gromadzenia się pary wodnej na ściankach baku.

Natomiast gdy robi się zimno, nie warto oszczędzać na ropie – tankujmy na renomowanych stacjach, które posiadają odpowiednie certyfikaty. Mamy wtedy pewność, że nie sprzedają np. paliwa przejściowego w cenie odpowiadającej zimowemu. Oczywiście w ostatecznej sytuacji mamy możliwość zastosowania depresatorów, zwanych też antyżelami, jednak specjaliści nie są zgodni co do skuteczności tych produktów. Ich działanie jest możliwe tylko w przypadku dolania tych specyfików do jeszcze ciepłego paliwa, najlepiej w momencie tankowania. Niektórzy producenci zdecydowanie ODRADZAJĄ dolewanie jakichkolwiek ulepszaczy paliwa ze względu na filtry cząsteczek stałych.

Dlaczego właściwie diesle nie lubią dużych mrozów?

Przy niskich temperaturach z ropy wytrąca się parafina, która doprowadza do zatkania filtra paliwa. Można pomyśleć, że najprostszym rozwiązaniem byłoby ograniczenie jej ilości przez producentów, jednak kwestia ta nie jest tak prosta. Parafina jest bardzo pożądana w olejach napędowych i reguluje istotny parametr – liczbę cetanową. Dzięki spalaniu parafiny nasz silnik posiada odpowiednią moc. Ponadto odpowiada za ograniczenie ilości wydzielanych spalin.

Paliwo sprzedawane na stacjach MUSI spełniać europejską normę EN590, co w prostym języku oznacza tyle, iż do temperatury -20˚ Celsjusza powinno umożliwić odpalenie auta  nawet na zimnym silniku. Jednak z tym bywa różnie, ze względu na to, że nie jest to jedyna wartość decydująca o tym, jakie warunki wytrzyma dany rodzaj oleju napędowego.

Na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę przy wyborze paliwa?

Ważna jest gęstość, czyli parametr który określa wagę (norma waha się od 820 do 845). Im niższa wartość liczbowa, tym mniejsza gęstość, a co za tym idzie – lepsze dostosowanie do warunków zimowych.

CFPP – temperatura blokady zimnego filtra. W naszym klimacie powinien wynosić -20 st. C.

CP – czyli temperatura mętnienia. Po jej przekroczeniu zaczynają wydzielać się kryształki wyżej wspomnianych parafin (łączą się ze sobą i doprowadzają do unieruchomienia silnika poprzez zapchanie filtra paliwa). Zjawisko te można zaobserwować gołym okiem, gdy barwa ropy w baku zmienia kolor na mleczny, mętny. Niestety parametr ten nie jest normalizowany dla Polski (klimatu umiarkowanego).

Ostatnim ważnym parametrem jest skład frakcyjny, który określa wagę oleju napędowego. Optymalną wartością jest tutaj 95-96%.

Ze swojej strony zalecam sprawdzenie wartości paliwa, które wlewamy do baków naszych samochodów, szczególnie CFPP I CPP. 

Świece

O ile nawet dosyć mocno zużyte zwykle radzą sobie w wyższych temperaturach, to przy mrozach auto po prostu nie odpali. Tutaj sprawa jest banalnie prosta – według większości producentów należy je wymieniać co ok. 30 tysięcy kilometrów. Natomiast tuż przed sezonem zimowym absolutnie trzeba sprawdzić ich stan i w razie potrzeby założyć nowe. Cena świec nie jest wysoka, a ich wymiana zaoszczędzi nam dużo czasu i nerwów.

No i dochodzimy do kwestii, w przypadku których eksploatacja samochodu jest niezależna od rodzaju posiadanego silnika, ponieważ wbrew utartym stereotypom, również auta napędzane benzynowo potrafią sprawiać problemy w okresie zimowym. A więc co jeszcze może czekać kierowców o tej porze roku?

Niesprawny akumulator

Choć okres ich eksploatacji jest dosyć długi, bo wynosi około 3-5 lat, to może się zdarzyć, że auto będzie miało problem z rozruchem. Aby sprawdzić czy właśnie w akumulatorze leży problem, wystarczy podjąć próbę odpalenia auta za pomocą baterii innego samochodu lub udać się do dowolnego zakładu zajmującego się elektryką pojazdową. Wskutek niskiej temperatury spada przewodność elektrolitu, czyli zdolność do gromadzenia energii. Zaleca się unikanie obciążania akumulatora dużą liczbą urządzeń i odbiorników na krótkich trasach. W przypadku dłuższego, kilkudniowego postoju auta na parkingu, należy uruchomić auto w celu podładowania baterii, a nawet zabrać je na kilkunastominutową przejażdżkę.

Przy temperaturze -10˚ Celsjusza pojemność akumulatora spada aż o 30%.

Unikaj odśnieżania samochodu popularną „skrobaczką”

Tak jak myjnie automatyczne, tak również to małe, niepozorne urządzenia, użytkowane przez 90% kierowców, są po prostu zabójstwem dla lakieru! Jak sama nazwa wskazuje skrobaczka do szyb służy do usuwania lodu lub śniegu z… szyb. Jednak wielu kierowców nadal uważa, że jest to równoznaczne z możliwością szorowania tym kawałkiem plastiku po lakierze auta. Wiosną okazuje się, że samochód jest pełen mikro-rys, a nawet tych znacznie głębszych. Należy pamiętać, że polerowanie auta u dobrego detailera jest dużo droższe od kosztu zakupu szczotki przeznaczonej do usuwania śniegu oraz preparatu odmrażającego.

Widziałem również bardziej twórcze możliwości zeskrobywania lodu np. płytą CD, kartą bankomatową, widelcem. Zdecydowanie nie polecamy żadnej z nich.

Zabezpiecz zamki i uszczelki przed zamarznięciem

Do smarowania używaj tylko odpowiednich preparatów – nie WD-40, wbrew temu, co piszą na forach internetowych. Środek ten jest zwyczajnie zbyt tłusty i może przynieść skutek odwrotny od oczekiwanego lub zapchać mechanizm. Profesjonalne preparaty bardzo szybko odparowują, a mimo to pozostawiają zamek dobrze nasmarowany. Jeśli już dojdzie do zamarznięcia, możesz użyć środków odmrażających dostępnych w każdym markecie.

Zmień opony za zimowe jeszcze przed pierwszym śniegiem

Mam nadzieję, że każdy kierowca pamięta o tej kwestii. Przyjęte jest, że opony należy zmienić na zimowe, gdy temperatura w ciągu dnia spada poniżej 7 st. C, a więc zdecydowanie wcześniej, niż pojawi się śnieg. Dobre, niezużyte opony, to podstawa na tak ośnieżonych drogach. Sam miałem okazję przekonać się przez ostatnie kilka dni, jak zachowuje się auto przy takich warunkach na letnich oponach – droga hamowania jest naprawdę długa, kilka razy nie udało się zatrzymać samochodu przed skrzyżowaniem przy prędkości zaledwie 50 Km/h. Taka sytuacja stwarza  naprawdę duże zagrożenie zarówno dla kierowcy jak i innych uczestników ruchu drogowego. Zdecydowanie nie polecam!

Oczyszczaj samochód z soli drogowej

Bardzo często w tym okresie zimowym widujemy na drogach auta pokryte białym nalotem, przypominającym kurz. Jest to sól drogowa, która, jak powszechnie wiadomo, niszczy karoserię samochodową i doprowadza do korozji. Ale nie tylko karoserię – sól potrafi uszkodzić również chłodnicę lub klimatyzację.

Najlepszym sposobem na zabezpieczenie karoserii naszego pojazdu jest pokrycie go profesjonalnymi powłokami jeszcze przed sezonem zimowym w renomowanym salonie auto detailingu.

Jeśli jednak tego nie zrobiliśmy, osad zbierający się na aucie najlepiej jest usuwać suchą szmatką, ponieważ podczas minusowych temperatur woda może jeszcze bardziej zaszkodzić zamrażając rozpuszczoną sól.

W poście omówiliśmy podstawowe kwestie, o których należy pamiętać w okresie zimowym. Z pewnością pomoże nam to uniknąć wielu wizyt w zakładach mechaniki pojazdowej oraz zaoszczędzić czas i pieniądze. Zapamiętanie tych kilku prostych zasad sprawi że korzystanie z auta przy ujemnych temperaturach będzie znacznie bardziej komfortowe i  przede wszystkim bezpieczne.

Podsumowując, należy:

  1. Utrzymywać odpowiedni poziom paliwa,
  2. Zwracać uwagę na jakość tankowanego paliwa,
  3. Wymieniać regularnie świece,
  4. Dbać o akumulator,
  5. Wyposażyć samochód w zimowe akcesoria: skrobaczkę (tylko do szyb!), szczotkę do odśanieżania, środki odmrażające,
  6. Wymienić opony na zimowe (dobrej jakości),
  7. Zadbać o karoserię naszego samochodu
  8. Cieszyć się zimą – szczególnie przy napędzie na tył 😉

Przeczytaj także

Na co uważać w umowach najmu długoterminowego?

Czy oferta, którą prezentujemy Klientowi powinna być prosta i przejrzysta? Zawsze wydawało nam się, że odpowiedź na to pytanie jest tylko jedna: TAK. Jednak jak się okazuje, nie wszyscy tak sądzą.

13 maja 2020

Jak kupić auto nie wychodząc z domu?

Coraz więcej dealerów przestawia się na działalność online. Dla nas to żadna nowość! Samochody sprzedajemy przez internet od kilku lat. Przeczytajcie, jak to działa!

4 kwietnia 2020

Odbiór auta w dobie koronawirusa

Koronawirus wpłynął na każdy aspekt naszego życia. Każdy ogranicza wyjścia z domu do minimum. Kiedy zamawiałeś auto, pewnie przez myśl Ci nie przeszło, że taka sytuacja może mieć miejsce. No ale auto przyjechało do salonu i trzeba je odebrać. Jak wygląda wizyta w salonie w czasach pandemii?

20 marca 2020

Droższe samochody od 2020 roku

Od 1 stycznia 2020 roku zaczynają obowiązywać nowe zaostrzone przepisy dotyczące emisji CO2. Za ich niespełnienie producenci samochodów będą płacić kary, które finalnie wpłyną na wyższą cenę samochodu.

18 października 2019

Wpłata własna i kaucja – czy zawsze są konieczne?

Oczywiście, że nie! Z tego krótkiego wpisu dowiecie się, czym różnią się wpłata własna i kaucja oraz kiedy mogą się pojawić.

21 sierpnia 2019

Auta do 1000 zł

Przygotowaliśmy dla Was propozycję aut do 1000 zł netto miesięcznie w wynajmie długoterminowym.

10 lipca 2019

Podsumowanie I półrocza 2019

Dopiero co wrzucaliśmy podsumowanie I kwartału, a tu już czas na podsumowanie półrocza ? Poniżej znajdziecie infografikę przedstawiającą nasze wyniki od stycznia do czerwca 2019. Bardzo dziękujemy naszym Klientom za zaufanie ???

5 lipca 2019

Wynajem długoterminowy a wykup samochodu

Często Klienci pytają nas, czy auto można wykupić na koniec umowy. Oczywiście, że tak! Ale są też inne możliwości. O nich poniżej.

18 czerwca 2019

Podsumowanie I kwartału 2019

Pierwszy kwartał 2019 roku już za nami! Poniżej znajdziecie krótkie podsumowanie tego okresu. Tym razem zamiast dużej ilości tekstu, przygotowaliśmy dla Was przyjemną dla oka infografikę.  

1 kwietnia 2019

Auto w abonamencie a wypadek samochodowy

Przeglądasz oferty, wybierasz auto, dopinasz formalności i wreszcie odbierasz wyczekany samochód. Pokonujesz pierwsze kilometry ciesząc się z nowego nabytku. A tu nagle… BUM! Kolizja. Nie brzmi to jak historia marzeń. A taka właśnie sytuacja spotkała naszego Klienta w zeszłym miesiącu. Co zrobić w takiej sytuacji? Czy umowa wynajmu zostaje rozwiązana? Czym teraz jeździć? Na przykładzie […]

20 marca 2019

Wynajem długoterminowy dla osób fizycznych

Wprawdzie na wynajem długoterminowy najczęściej decydują się przedsiębiorstwa, to jednak nic nie stoi na przeszkodzie, żeby z tej opcji skorzystały także osoby prywatne. W tym wpisie postaramy się odpowiedzieć na najczęściej zadawana pytania przez naszych Klientów indywidualnych odnośnie wynajmu długoterminowego.

7 lutego 2019

Utrata wartości samochodu

Kupując nowy samochód musimy liczyć się z utratą jego wartości. Mówi się, że tuż po wyjechaniu z salonu auto traci na wartości ok 10%. Po 3 latach użytkowania nasz samochód warty jest nawet połowę mniej – w zależności od modelu. Co więc wpływa na utratę wartości auta i które modele najlepiej trzymają cenę?  

17 stycznia 2019

Wynajem długoterminowy – ocena auta na koniec umowy

Gdy oddajemy samochód na koniec trwania umowy, jest on bardzo dokładnie sprawdzany pod kątem ewentualnych uszkodzeń. Oczywiście to prawie niemożliwe, żeby po dwóch czy trzech latach na aucie nie było choćby najmniejszego odprysku. Dlatego też możemy posłużyć się swoistym „Przewodnikiem zwrotu pojazdu”, w którym dokładnie opisane są wszystkie akceptowalne i nieakceptowalne uszkodzenia. Za każde nieakceptowalne […]

13 grudnia 2018

Wynajem długoterminowy – krok po kroku

Wynajem długoterminowy staje się coraz bardziej popularny. Ale być może pojawią się w Twojej głowie pewne wątpliwości – jak to dokładnie wygląda, czy to bezpieczne i gdzie jest haczyk? W tym wpisie wyjaśniamy, jak wygląda cały proces krok po kroku – od złożenia wniosku po odbiór samochodu.

4 grudnia 2018

Odbiór auta – na co zwrócić uwagę?

W dzisiejszych czasach zakupy z dostawą do domu to nic szczególnego – zamawiamy w ten sposób ubrania, elektronikę, żywność. Nawet dostawa samochodu pod wskazany adres powoli staje się standardem (niektóre auta dowozimy bezpłatnie pod wskazany adres). Każdy wie, że rzecz zamówioną online musimy dokładnie obejrzeć z każdej strony – sprawdzić, czy nie jest uszkodzona itp. […]

18 października 2018

[Aktualizacja] Zmiany w rozliczaniu samochodów firmowych od stycznia 2019

Pod koniec sierpnia opublikowany został projekt zmian dotyczących podatków dochodowych. Czego możemy się spodziewać? Całkiem sporych zmian w rozliczaniu samochodów firmowych oraz zmian w rozliczaniu leasingu droższych samochodów. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2019 roku.

13 września 2018

Rabaty kwiecień-lipiec 2018

Nadszedł czas na kolejny raport dotyczący rabatów, jakie udało nam się wynegocjować dla naszych Klientów. Po raz pierwszy w tym zestawieniu znajdziecie Forda, który dołączył do carly w czerwcu.  

9 sierpnia 2018

Dlaczego nie warto kupować auta demo?

Podczas poszukiwań nowego auta nasi Klienci często pytają o auta demonstracyjne/testowe. W tym wpisie postaramy się odpowiedzieć, dlaczego nie jest to najlepsze rozwiązanie i dlaczego lepiej unikać tego rodzaju aut.

27 lipca 2018

Wybór auta do firmy [case study]

„Potrzebujemy ekonomicznego, ale komfortowego i w miarę dużego auta dla naszej firmy. Co możecie zaproponować?” – Z tym pytaniem spotykamy się dosyć często więc postanowiliśmy pokazać na żywym przykładzie, jak dobieramy auto pod Klienta, który nie ma sprecyzowanej marki czy modelu, a jedynie cechy, jakimi auto ma się charakteryzować.

21 czerwca 2018

Wzrost cen w salonach samochodowych – rok modelowy 2019

Zazwyczaj w okolicach połowy roku producenci samochodów wprowadzają tzw. nowy rok modelowy. Wiąże się to ze wzrostem cen w salonach samochodowych. Na jakie podwyżki musimy się przygotować? I jaka jest właściwie różnica między rokiem modelowym a rokiem produkcji?  

7 czerwca 2018