Menu

Benzyna czy diesel – odwieczny dylemat kierowców

12 listopada 2016    /    Kupujemy samochód, Porady motoryzacyjne

Wiele osób, które planują zakup nowego samochodu, stoi przed kwestią wyboru silnika – benzyna czy jednak może diesel? Postanowiliśmy zmierzyć się z tym problemem. Do jakich wniosków doszliśmy? O tym przeczytacie w poniższym tekscie.

Watch Full Movie Online Streaming Online and DownloadWatch movie online The Transporter Refueled (2015)

Spalanie

Diesle palą dużo mniej – ten argument pada chyba najczęściej z ust kierowców. Ale czy aby na pewno?

Wolnossące silniki benzynowe starszej generacji spalały nieporównywalnie więcej paliwa od swoich wysokoprężnych konkurentów wyposażonych w turbinę. Efekt? W świadomości bardzo wielu kierowców utwierdziło się przekonananie, że diesel pali średnio 2 razy mniej i przez to jest dużo tańszy w eksploatacji. Niestety ci sami kierowcy pominęli jeden, maluteńki drobiazg. Otóż w przeciągu ostatnich kilku lat w świecie silników benzynowych miała miejsce prawdziwa rewolucja. Coraz więcej producentów zdecydowało się wyposażyć popularne benzyniaki w turbinę, przez co znacząco obniżył się poziom spalania. Do naszego przykładu wzięliśmy Skodę Octavie III generacji z silnikiem 1.8 TSI oraz drugą z silnikiem 2.0 TDI. Oba samochody to wersja liftback z manualną skrzynią biegów.

Według danych katalogowych benzyna powinna w cyklu mieszanym spalać średnio 5,9l na każde 100km. Według faktycznych danych od użytkowników spalanie wynosi 7l/100km.

W przypadku diesla producent deklaruje średnie spalanie 4,1l/100km, natomiast w realnym użytkowaniu zużycie paliwa wynosi 6,2l/100km.

Przy cenach paliwa na poziomie 4,6zł/l* za popularną 95’tkę oraz 4,4zł/l* za olej napędowy, wychodzi, że podróż dieslem na odcinku 100km jest tańsza o 4,92zł.

*ceny na dzień 12.11.2016

Różnica w zakupie

Silnik diesla w przypadku Octavii biorących udział w porównaniu był droższy o około 6 900zł od silnika benzynowego, zarówno w wersji wyposażenia Style, jak i Ambition. A to dopiero początek. Przecież jeszcze musimy liczyć się z kosztami eksploatacyjnymi.

Użytkowanie

Przy wyborze silnika w naszym nowym samochodzie należy przemyśleć kwestię tego, gdzie głównie będziemy go użytkowali. Nie ma najmniejszego sensu kupowanie auta z silnikiem diesla, gdy planujemy jeździć głównie po mieście i tylko sporadycznie wybierać się w dłuższą trasę. Dlaczego? Otóż nowoczesne silniki wysokoprężne wyposażone są w tzw. filtr cząstek stałych (DPF, FAP), które wymagają od użytkownika wybrania się w dłuższą trasę od czasu do czasu i „przedmuchania” wyżej wymienionego filtra. W przypadku gdy filtr ulegnie zapchaniu będzie konieczne jego czyszczenie (koszt kilkaset złotych), lub nawet jego wymiana (koszt od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych). Do istotnych kosztów serwisowania należy też zaliczyć droższe wtryski, pompę paliwa czy koło dwumasowe.

Silniki diesla spiszą się znakomicie na długich dystansach i przy pokonywaniu dużych rocznych przebiegów, czyli np. w przedsiębiorstwach.

Natomiast silniki benzynowe posiadają jeszcze jednego asa w rękawie. Istnieje możliwość wyposażenia naszego samochodu w instalację LPG, która nawet przy pokonywaniu większych dystansów, znacząco obniży koszty użytkowania naszego samochodu.

Podsumowanie

Przecięty polski kierowca pokonuje rocznie pomiędzy 10 a 15 tysięcy kilometrów. W przypadku porównywanych Octavi, aby zakup silnika diesla zwrócił się kupującemu, potrzeba będzie ponad 9 lat. Zatem diesel będzie bardziej opłacalny przy większych przebiegach.

Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety i to wyłącznie od kupującego zależy, która z propozycji bardziej będzie odpowiadała jego oczekiwaniom.

Zalety silnika benzynowego:
+ cena zakupu
+ koszty serwisowania
+ możliwość założenia instalacji LPG
+ wyższa kultura pracy

Wady silnika benzynowego:
mniejszy moment obrotowy (mniejsza dynamika)
nieznacznie większe spalanie

Zalety silnika diesla:
+ większa dynamika
+ mniejsze spalanie
+ lepsza elastyczność

Wady silnika diesla:
 cena zakupu
koszty serwisowania
 niska kultura pracy

Pamiętajcie, że niezależnie od tego, czy szukacie dla siebie diesla czy benzyny rabat na nową Skodę zawsze otrzymacie dzięki Carly.pl

 

Przeczytaj także

Zmiany w rozliczaniu samochodów firmowych od stycznia 2019

Pod koniec sierpnia opublikowany został projekt zmian dotyczących podatków dochodowych. Czego możemy się spodziewać? Całkiem sporych zmian w rozliczaniu samochodów firmowych oraz zmian w rozliczaniu leasingu droższych samochodów. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2019 roku.

13 września 2018

Rabaty kwiecień-lipiec 2018

Nadszedł czas na kolejny raport dotyczący rabatów, jakie udało nam się wynegocjować dla naszych Klientów. Po raz pierwszy w tym zestawieniu znajdziecie Forda, który dołączył do carly w czerwcu.  

9 sierpnia 2018

Dlaczego nie warto kupować auta demo?

Podczas poszukiwań nowego auta nasi Klienci często pytają o auta demonstracyjne/testowe. W tym wpisie postaramy się odpowiedzieć, dlaczego nie jest to najlepsze rozwiązanie i dlaczego lepiej unikać tego rodzaju aut.

27 lipca 2018

Wybór auta do firmy [case study]

„Potrzebujemy ekonomicznego, ale komfortowego i w miarę dużego auta dla naszej firmy. Co możecie zaproponować?” – Z tym pytaniem spotykamy się dosyć często więc postanowiliśmy pokazać na żywym przykładzie, jak dobieramy auto pod Klienta, który nie ma sprecyzowanej marki czy modelu, a jedynie cechy, jakimi auto ma się charakteryzować.

21 czerwca 2018

Wzrost cen w salonach samochodowych – rok modelowy 2019

Zazwyczaj w okolicach połowy roku producenci samochodów wprowadzają tzw. nowy rok modelowy. Wiąże się to ze wzrostem cen w salonach samochodowych. Na jakie podwyżki musimy się przygotować? I jaka jest właściwie różnica między rokiem modelowym a rokiem produkcji?  

7 czerwca 2018